פתח תפריט נגישות

בעולם העסקים המודרני, קשה מאוד לארגונים וחברות לבדל את עצמם וארגונים וחברות רבים מנסים להשתמש באסטרטגיית חדשנות המבוססת על מקורות חיצוניים על מנת לרשום צמיחה ושגשוג בשווקים תחרותיים במיוחד. בשנים האחרונות ניתן לראות בשוק הישראלי דרך חשיבה חדשה, שמחפשת ומזהה את מקור החדשנות דווקא בתוך הארגון או החברה - אצל העובדים עצמם. כיצד ניתן לנצל את תפיסת החדשנות הייחודית הזו ולמנף את ההצלחה?


לחדשנות פורצת דרך יש יתרונות וחסרונות, אך התגמול בהתאם, וחברה שמוצאת את הדרך הנכונה יכולה ליצור יתרון תחרותי מהותי.

הסביבה העסקית של ימינו קשה ומאתגרת. גם חברות מבוססות, עם קהל לקוחות רחב, מוצרים מצליחים ומוניטין, נאבקות יום יום על מנת לשמור על נתח השוק שלהן ועל יתרון תחרותי. בעלי חברות ומנהלים בכירים בכל תחומי השוק מחפשים אחר דרכים חדשניות להשיג את אותו יתרון תחרותי. חלקם פונים ליועצים אסטרטגיים, חלקם משתתפים בהרצאות מקצועיות וחלקם מבצעים ניתוחי שוק מקיפים.

מנהלים אלו לעתים לא מבינים שפוטנציאל ממשי לחדשנות נמצא ממש מתחת לאף: חדשנות פורצת דרך, כזו שיכולה להוביל ליצירת ערך משמעותי, נמצאת אצלם בעסק, אצל העובדים שחיים ונושמים את הפעילות העסקית של החברה.

אודי אהרוני, מנכ"ל להב פיתוח מנהלים, יועץ לחדשנות אסטרטגית ומרצה בתכנית ניהול אסטרטגי ובתכנית יזמות פנים ארגונית ופיתוח עסקי בלהב, אומר כי "ישראל נחשבת למדינה עם הרבה יזמות, אך אין ספק שהנושא שמקבל פחות תשומת לב, הוא יזמות פנים ארגונית"- Intrapreneurship. לדברי אהרוני, לחברות מבוססות יש כסף, ארגון ושוק, אך מה שחסר להן הוא חדשנות פורצת דרך. לחדשנות שכזו יש יתרונות וחסרונות, אך התגמול בהתאם, וחברה שמוצאת את הדרך הנכונה יכולה ליצור יתרון תחרותי מהותי.

"חלק מהאתגר שלנו הוא לשכנע את המנהלים והחברות שזה קונספט מעשי, אפשרי, ושהוא מביא תוצאות פנומנליות. זה הבסיס שאנחנו רוצים לצאת ממנו בשיח מול החברות".

מה הרעיון, בעצם?

נקודת המוצא של תהליך החדשנות הפנים ארגונית, אם כן, הוא הקושי של החברות להבדיל את עצמן מהמתחרות ולייצר קונספט שונה או מודל עסקי חדשני.

"אם ניקח את שוק מכשירי הסלולר, לדוגמה", אומר אהרוני, "כל חברה מוציאה כל כמה חודשים דגמים חדשים עם פיצ'רים חדשים, ולאחר מספר חודשים כל המתחרות שלה מיישרות קו ומציעות את אותו הדבר בדיוק. מעבר לכך, החברות הסיניות מבטלות את היתרון של החברות הותיקות תוך שנה-שנתיים, כך שהיכולת לשמר את היתרון לאורך עשרות שנים, היא מאוד קשה".

אהרוני אומר כי "החברות שיצרו בידול והצלחה, הן אלו שהצליחו להמציא עולמות חדשים, קונספט שונה שמבוסס על חדשנות בכלל ועל חדשנות פנים ארגונית בפרט. ניתן לעשות זאת בכל סוג חברה: כל תחום בשוק, לרבות לואו-טק, חברות ותיקות וצעירות גם יחד". הדוגמאות הקלאסיות הנן דווקא של חברות מסורתיות כגון נספרסו, זארה, סווטש, סטארבאקס ואחרות שבאמצעות מודלים עסקיים שונים ופורצי דרך, יצרו עולם ביקושים חדש שהביא לשיגשוגן הכלכלי.

"האתגר הוא להוציא את החדשנות פורצת הדרך מהאנשים עצמם. בכל חברה שהיא, יש עובדים עם ה'דרייב' הנכון, רק צריך לזקק אותו מהם. את התהליך ניתן ללמד ולאחר מכן העובדים הם אלו שמיישמים את התפיסה".

חדשנות ויזמות פנים ארגונית – איך זה עובד?

תהליך החדשנות פורצת הדרך הפנים ארגונית הוא תהליך מובנה, המגובה בתיאוריות אקדמיות ובסיפורי הצלחה בכל העולם.

ראשית בוחרים קבוצה של אנשים מהארגון, לרוב בדרג השלישי בארגון. באמצעות למידה מעשית ופרויקטים מעשיים, יוצרים בארגון פריצות דרך במספר תחומים, כגון כניסה לשווקים חדשים, לקוחות חדשים או פעילות שלא הייתה קודם לכן בחברה. התוצר של התהליך הוא תכניות חדשנות מפורטות ומסודרות, עם אבני דרך ויעדים עסקיים ברורים, אשר משמשים קו מנחה ליישום.

"אחד היתרונות של חדשנות פנים ארגונית", מסביר אהרוני, "הוא שמדובר בניסוי בסיכון נמוך. לא צריך להוציא מיליוני דולרים על רכישה של חברה אחרת, או מאות אלפי דולרים על יועצים. הרעיון כאן הוא לעשות ניסיונות עם תפיסה דומה למשקיע בהון סיכון – יחסית מעט כסף במספר רחב של פרויקטים, עם אבני דרך ברורות. במקום להשקיע מיליונים על גבי מיליונים, משקיעים הרבה פחות, ואם אחד הפרויקטים מצליח, הדבר יכול להפוך את הארגון על פניו".

על מנת לשמור על מיקוד ומוכוונות מטרה, מדובר לרוב על תהליך מאוד ממוקד – מעט ימים, מעט אנשים, אשר נבחרים בקפידה. "מבחינתי, ההשפעה של התהליך היא כמו שזורקים אבן למים ונוצרים מעגלים שהולכים ומתרחבים. המובילים שעברו את התהליך הלימודי והמעשי, סוחפים אחריהם את האנשים תחתם, וכל הארגון נסחף ברוח החדשנות. כמובן שצריך לבחור את האנשים הנכונים, אלו עם הלהט ליישם את התהליכים, אך משום שהתהליך מרוכז ובר תוצאות, הם לרוב מובילים את התהליכים ואת הארגון למקומות חדשים ומצליחים".

אהרוני מתריע שעל מנת שהתהליך יצליח, העובדים שנבחרו חייבים לקבל תמיכה מלאה מההנהלה הבכירה והבעלים. "אם הארגון לא יעשה את זה מתוך יוזמה ורצון, שום דבר לא יקרה. התהליך חייב להיתמך על ידי הנהלת הארגון, זה נותן אמון באנשים ובתהליך, מה שיוצר ערך רב עבור החברה".

המאמר נכתב על ידי אודי אהרוני

מנכ"ל ומנהל אקדמי, להב פיתוח מנהלים. מרצה בתחומי אסטרטגיה עסקית וחדשנות אסטרטגית


מאמרים מאת אודי אהרוני


אודי אהרוני מרצה בתכניות

  • קפסולות לבחירה

    פיתוח עסקי ואסטרטגיה

    בעידן ה – New Normal הנוכחי, בו אי הודאות הנו הקבוע היחידי,  קטנה מאוד יכולתן של חברות וארגונים ליצור ולשמר...

    ימי ב׳ 16:00-20:15
    3-6 מפגשים בקפסולה
  • חדש

    הכשרת יועצים.ות לעסקים

    עולם העבודה משתנה, שכירים.ות ובכירים.ות רבים רוצים לצאת לדרך עצמאית ולפתוח בקריירה חדשה. אחד החסמים הגדולים ביותר המונעים את יישום...

    ימי ב׳ 16:00-20:15
    8 מפגשים