פתח תפריט נגישות
הצלחה בעולם העבודה החדש – מסע בחמש יבשות | איילה ראובן-ללונג

אנו חיים בעידן ארגוני בו קיים מחסור באנשים מוכשרים ברוב המקצועות. רוב המנכ"לים בסקרים מקומיים וגלובליים מצביעים על מחסור זה כאחד מהגורמים המדאיגים ביותר בארגון שלהם. עם זאת, הם אינם מתפשרים אלא ממשיכים לחפש את אלו שמציעים לארגון את הצעת הערך הגבוהה ביותר.


מהם חמשת הדברים שחייבים לעשות כדי להצליח בעולם העבודה החדש?

את מודל חמש היבשות יצרנו כשהבנו שמשהו דרמטי קורה בשוק העבודה. חלק מהמסע אותו עברנו ביצירת המודל כלל ראיונות עם עשרות מנכ"לים, מנהלים בכירים, מנהלי משאבי אנוש והדרכה וחוקרים מאוניברסיטאות שונות בארץ ובעולם. המודל מבוסס על תאוריות פורצות דרך על גמישות המוח, עתיד עולם העבודה ומנהיגות, בתקופה בה מציאות מורכבת ורוויית שינויים הפכה לדבר קבוע. בנוסף, התבסס המודל על התנסותנו בעשרות רבות של תהליכים וסדנאות בארץ ובעולם. בסוף המסע שלנו הבנו שהצלחה בעולם העבודה החדש תהיה מנת חלקם של מי שיפתחו את סט של יכולות עליהן ביססנו את מודל חמש היבשות.

זמן לצאת למסע!

בעשורים הראשונים של המאה ה- 21 יוכלו להצליח רק מי שיכירו את החוקים החדשים וירכשו את מערך היכולות הנדרשות. אם אנו רוצים להיות רלוונטיים ובעלי הצעת ערך אישית גבוהה, על כולנו מוטלת האחריות למפות את המציאות מחדש ולהבין מה עלינו לעשות אחרת כדי להמשיך ולהצליח.

היבשת הראשונה – יבשת המיינדסט:

המונח מיינדסט בעברית הוא דפוס חשיבה. בספרה Mindset מציינת פרופסור דוויק מאוניברסיטת סטנפורד שאמונה בסיסית אחת מבדילה בין אותם אנשי מקצוע שמצליחים ובין אלה שלא, ובמיוחד במציאות משתנה. המצליחים, הם בעלי מיינדסט מתפתח. לפי הגדרתה – הם מונעים על-ידי האמונה בכך שניתן לפתח יכולות, מיומנויות וכשרונות באמצעות השקעה ומאמץ. לעומתם, בעלי מיינדסט מקובע מאמינים שאנשים אינם משתנים – הם תוצר של תורשה ויכולות מולדות בלבד. ולכן, לא צריך להתאמץ ולהשקיע מאמצים בפיתוח יכולות – "או שיש לך את זה, או שלא".

ממחקר זה עולה שללא ספק, בעולם משתנה יצליחו רק אלה שיצאו מאזור הנוחות שלהם מתוך אמונה שניתן לרכוש את היכולות החשובות להצלחה בעולם החדש. המצליחים הם אלה שיהפכו את הלמידה וההתפתחות לחלק מעבודתם – יקדישו כל יום זמן לקריאה, למפגשים עם מנטורים ויועצים ולפיתוח "השרירים הרפויים" שלהם. המצליחים יהיו מי שתמיד יזכרו שהצלחה צריכה להימדד על-פי אִתְגוּר עצמי, למידה, אימון והתפתחות.

לעומתם, בעלי מיינדסט מקובע אשר מאמינים ש- "או שיש לך את זה, או שלא" ושאין מה לעשות על מנת להתפתח, ימצאו את עצמם נאבקים לשרוד בעולם משתנה והופכים אט-אט ללא רלוונטיים לארגון וללקוחותיו, מאחר והצעת הערך שלהם לארגון וללקוחותיה תלך ותקטן.

אם כן, תנאי ראשון והכרחי להצלחה בעולם דינמי ורווי-שינויים הוא להיות בעל מיינדסט מתפתח. כלומר, להבין שאם המקצוע השתנה כולנו חייבים להתאים את עצמנו לחוקי המשחק החדשים. בעיקר, יש להאמין שעם מאמץ והשקעה אנשים יכולים להשתנות ולפתח את היכולות הפחות חזקות שלהם.

היבשת השנייה – יבשת המוח השלם:

העשורים האחרונים השתייכו לאנשים מסוג מסוים שחשבו באופן מסוים: עורכי דין שיכלו לנסח חוזים במיומנות, בוגרי מנהל עסקים שאוהבים לעסוק במספרים, רואי חשבון שהסתכלו אחורה כארכיאולוגים על נתונים פיננסיים ודוחות והגיעו למסקנות מתבקשות ומהנדסים שמנסחים בעיות ופתרונן באמצעות משוואות ותבניות שיטתיות.

במציאות החדשה, מפתחות הממלכה עוברות ידיים ממי שהפגינו יכולות גבוהות במוח שמאל (יכולות אנליטיות ושיטתיות) לאלה שיהיו חזקים יותר במוח ימין, כלומר – יצירתיים, מלאי תשוקה, בעלי חזון ששמים דגש רב על מערכות יחסים. הדבר קורה מאחר ותהליכי העבודה המוגדרים והרפטטיביים עוברים בהדרגה לביצוע באמצעות מערכות של אינטליגנציה מלאכותית. מה שישאר אחרי שהטכנולוגיה תבצע חלק ניכר מהעבודה קשור ליכולות של מוח ימין.

פרופסור ריצ'רד פלורידה לקח זאת צעד קדימה ואמר שהגיע סופה של התפיסה שמחלקת אנשים לפי מעמד הצווארון הלבן ומעמד הצווארון הכחול. לדבריו יהיה מעמד בולט אחד והוא מעמד האנשים היצירתיים וכל היתר ישתרכו בעקבותיו.

היבשת השלישית – יבשת האינטליגנציה הרגשית

חוקרים רבים ברחבי העולם סבורים שהאינטליגנציה הרגשית היא היכולת החשובה ביותר בעולם העבודה החדש, בהיותה האחראית העיקרית להצלחתם של עובדים ומנהלים בתפקידם. חשוב להדגיש שאינטליגנציה רגשית היא מושג מדעי ומדיד. למעשה, מדובר באוסף של מרכיבים, או "מערכת שרירים פנימית" – יכולות רגשיות, אישיות וחברתיות המשפיעות על יכולתנו הכללית להתמודד באופן אפקטיבי עם דרישות סביבתיות ולחצים. בעוד שיבשות המיינדסט והמוח השלם עוסקות בתפיסות שלנו ובאופן בו אנו חושבים, הרי שיבשת זו עוסקת במכלול של יכולות אשר מבחין בפועל בין מי שמצליחים בתפקידיהם ובין מי שמתקשים בכך.

חשוב לא פחות להדגיש שניתן לפתח את כל מרכיבי האינטליגנציה הרגשית. אוניברסיטאות מובילות בעולם, כמו ייל והרווארד, מציעות כיום קורסים לפיתוח יכולות של אינטליגנציה רגשית ופירמות מובילות בעולם מבינות את התרומה של האינטליגנציה הרגשית של העובדים והמנהלים שלהן להצלחתן העסקית.

מנהלים ועובדים בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה מסוגלים להסתגל לשינויים באופן אפקטיבי, להוביל תהליכים מורכבים בהצלחה ולבנות מערכות יחסים משמעותיות עם עובדים, קולגות ולקוחות. יכולות אלו יובילו אותם להצלחה בעשורים הבאים מאחר והם יצליחו לקרוא את המפה החדשה שנוצרה, יפגינו גמישות מחשבתית והתנהגותית ויתאימו את עצמם לעולם המשתנה באופן יצירתי. הם יהיו מסוגלים לצאת ממעגל הנוחות שלהם, ללמוד דברים חדשים ולהתפתח: להשתמש בטכנולוגיה חדשנית כדי להוריד עלויות, לעבוד עם חברות גלובליות בעלות תרבות ומערכת התנהגויות שונה, להניע שינויים, ללמוד תחומים חדשים ולהיכנס בצורה מושכלת למגזרים חדשים.

היבשת הרביעית – הקיימות

יבשת זו עוסקת ביכולת של כל אחד ואחת מאתנו להישאר על הסירה כשהמים גועשים ומזג האויר סוער. יבשת זו מחולקת לחמישה מימדים.

המימד הראשון – משמעות:

לגלות מי אנחנו ומה נועדנו לעשות בחיינו אף אחד לא יכול לשרוד ב"מים לבנים" לאורך זמן מבלי שימצא משמעות שמניעה אותו קדימה. עובדים ומנהלים שיצליחו יהיו אלה שייטיבו למצוא משמעות בעבודתם ויהיו בעלי חוזקות משמעותיות. אלה שיצליחו לעשות זאת יחושו מחוייבות גבוהה לעבודתם ויחתרו למימוש מטרותיהם מתוך תשוקה והתלהבות.

המימד השני – אופטימיות ומסגור חיובי

בעולם משתנה קיים תמיד קושי. עובדים ומנהלים שיצליחו הם אלה שישמרו על אופטימיות ויראו בכל מצב את חצי הכוס המלאה, שימצאו הזדמנויות בקשיים ושיצליחו לראות את הבעיות הקשות באופן שמעודד חשיבה על פתרונות. חשוב לציין שבמסגור חיובי אין הכוונה להרכבת משקפיים ורודים, אלא ליכולת לראות את העובדות הקשות ועם זאת לשים דגש על הדברים החיוביים הקיימים ברוב המצבים הארגוניים והאישיים.

המימד השלישי – חשבון הון חברתי

מימד זה עוסק באנשים שסביבנו שיהיו מוכנים לסייע לנו כשנצטרך, ובעיקר בתקופת משבר. מימד זה מתייחס ליכולת ליצור מערכות יחסים משמעותיות עם אנשים מקבוצות שונות, לבנות רשת קשרים ענפה ולהסתייע במנטורים במהלך הדרך. מחקרים מצביעים על כך שאנשים בעלי רשתות חברתיות חזקות ומנטורים טובים מתקדמים מהר יותר, מרוויחים יותר ושבעי רצון יותר מהקריירה שלהם. כלומר, בניית מערכות יחסים היא חלק מעבודתו של כל איש מקצוע מצליח.

המימד הרביעי – ניהול קריירה פרואקטיבי

בעולם משתנה כל אחד מאתנו חייב לקחת אחריות מלאה על פיתוח הקריירה שלו. ניהול קריירה אינו אירוע חד-פעמי או דו-שנתי המוצע לנו ע"י מחלקת הדרכה בארגון בו אנו עובדים. מדובר בתהליך יומיומי בו אנו צריכים להבין מה היא הצעת הערך שלנו כיום ואז לבנות תכנית אישית יומיומית לחיזוק סט היכולות שלנו כמנהלים וכעובדים, ולבסוף, להמשיך להתאמן באופן קבוע וסדיר.

המימד החמישי – ניהול אנרגיה

מוכשרים ואנרגטיים ככל שנהיה, קשה לנו לעבוד מבלי לשמור על עצמנו ועל הרווחה האישית שלנו. ולכן, כל עובד או מנהל שרוצה להמשיך ולהצליח במציאות של "מים לבנים" וסוערים חייב להבין שלא ניתן לרוץ מרתון בקצב של ספרינט לאורך זמן. עליו לעצור, למלא מצברים ולהמשיך – לאזן בין חיים לעבודה, לישון מספיק, לאכול בריא ולהתאמן.

היבשת החמישית – ממגלי יבשות ליוצרי יבשות

היבשת החמישית נקראת I-21 או "אני במאה ה- 21". עולם העבודה התפתח ובמקום לגלות יבשות חדשות עלינו ליצור יבשות – כל אחד מאתנו את היבשת שלו, או שלה. ביבשת זו עלינו להשתמש בכל הידע והכלים שגילינו ורכשנו ביבשות הקודמות. עלינו לנסות ולהבין מהי הצעת ערך גבוהה של אדם במקצוע שלנו, לבצע מיפוי של יכולותינו המקצועיות, הרכות, הטכנולוגיות והעסקיות ולבנות תכנית פעולה לפיתוח היכולות שאינן מפותחות מספיק.

חשוב ביותר לציין שעל כולנו להתייחס למסוגלות התעסוקתית שלנו באותה מידת חשיבות כמו לחסכונות, לפנסיה או לביטוחים האישיים שלנו. מסוגלות תעסוקתית היא תעודת ביטוח לכך שתהיה לנו תעסוקה גם בשנים הבאות.

חמישה דברים שכל אחד מאתנו צריך לעשות כדי להצליח בעולם העבודה החדש:

1. הפכו את עצמכם ל- "לומדים לאורך החיים" – אמצו מיינדסט מתפתח, צאו באזור הנוחות שלכם ולִמְדוּ דבר חדש אחד לפחות כל שבוע.

2. מִצְאוּ את הדבר שמדליק אתכם במקום העבודה ונסו להביא ערך באמצעות יצירתיות וחדשנות.

3. פתחו את מרכיבי האינטליגנציה הרגשית שלכם, ובעיקר – מודעות רגשית, גמישות, מערכות יחסים והתמודדות עם מצבי לחץ.

4. זכרו שבמציאות שלנו אנו רצים מרתון בקצב של ספרינט – שמרו על עצמכם מבחינה פיזית, רגשית ומנטלית.

5. המציאו את עצמכם מחדש! גלו לאן המקצוע שלכם צועד ומיהם אלה שיצליחו בעתיד. בנו לעצמכם תכנית פעולה להתפתחות מקצועית.

זה הזמן ללמוד במסלול המוביל והמקצועי ביותר בישראל ללימודי ניהול בכיר ולהשתתף במגוון תכניות מקצועיות ומתקדמות

>> קורס פסיכולוגיה חיובית
>> קורס פיתוח מנהלים
>> קורס דירקטורים
>> הכשרת יועצים.ות לעסקים

המאמר נכתב על ידי איילה ראובן-ללונג

מומחית לעולם העבודה החדש, מרצה ומובילה תהליכי שינוי אסטרטגיים בארץ ובעולם, ומסייעת לארגונים, מנהיגים ועובדים בארגונים להתאים את עצמם לאתגרי המאה ה-21


מאמרים מאת איילה ראובן-ללונג