פתח תפריט נגישות
חדשנות בזמן משבר – לחזק או לוותר? | ד"ר אייל בנימין

אנחנו, והארגונים שאנו מהווים חלק מהם, נקלענו ל 'זמן משבר' המאופיין בין היתר בהתמודדות עם לחצים משמעותיים, ובעיות מהסוג שלא התנסנו בהן בעבר. אנו מתקשים להתמודד עם 'משבר' משום שהוא מצב של 'איום קיומי'. לחלקנו משבר הקורונה הוא איום בריאותי, לאחרים איום תעסוקתי, ולארגונים המשבר הוא פיננסי, תפעולי, עד כדי קיומי. מצב של 'בעיות מסוג חדש' מחייב לעיתים קרובות 'פתרונות מסוג חדש', או לפחות כאלו שלא העזנו או חשבנו להשתמש בהם עד היום. וכך נראה כאילו כולם נידרשים 'לחשוב מחוץ לקופסא' או 'להמציא את הארגון מחדש', והחדשנות נקראת אל הדגל.


מה קורה לפעילות החדשנות בארגונים במצבי משבר?

"כשרוחות השינוי נושבות, חלק מטילים עוגן נוסף, אחרים מרימים מפרש"

ארגונים שונים (ואנשים שונים) מגיבים אחרת למשברים. לרוב אנו עדים לשתי גישות קיצון:
גישת ההתכנסות המאופיינת בהפחתת פעילות והשתבללות, או גישת ההיפתחות המאופיינת באיתור הזדמנוית ועשייה מואצת.
הגישה הראשונה רואה את המשבר כאיום על הקיים ומגיבה בסדרת צעדים לשמירה עליו, כגון 'הסרת מטען עודף' או קיצוץ הוצאות, במטרה לאפשר שרידות בתזרים מזומנים מינמלי.
הגישה השנייה מאמינה כי בזמן שינוי קיצוני נוצרות בשוק הזדמויות חדשות שניתן לנצל. המשבר, יחד עם התגובות השונות של החברות השונות, משפיע על השוק עד כדי שינוי מהותי במבנהו, ובחלק גדול מהמקרים השוק אינו חוזר לקדמותו לאחר היציאה מהמשבר.

במהותה חדשנות הינה היכולת לאתר, לבחור ולאפיין פעולות חדשות, מועילות ובעלות ערך כלכלי. תוצרי החדשנות יכולות להגיע בתצורה של מוצרים, שרותים, ו/או שיטות עבודה שונים מהנורמה המקובלת בארגון. לכן מקובל לחשוב על חדשנות כמרפא לארגונים בזמני משבר. אולם חדשנות היא גם בעלת אופי דואלי, מחד ,הצורך הוא אבי המצאה, ו 'אין כמו חרב הגליוטינה כדי לחדד את המחשבה' מאידך חדשנות מחייבת מידה מסויימת של יכולות ומשאבים, הכוללים בין היתר זמן ופניות מחשבתית. בעת משבר משאבים אלו נמצאים בדרך כלל במחסור. אז מה קורה לפעילות החדשנות בארגונים במצבי משבר? האם היא תצמח ותפרח, או אולי תהיה הראשונה בחרב הקיצוצים והראשונה לצאת ל חל"ת?

"הרוח והגלים תמיד לצידו של הספן המיומן"

חדשנות היא מסוגלות, יכולת ארגונית אשר לא ניתן לפתח בין לילה. לכן ברור שבעת משבר, אותם ארגונים המסוגלים להגדיר יעדים חדשים תוך זמן קצר (זיהוי הזדמנויות), למצוא את הדרך לממש אותם (המצאתיות) לארגן מחדש את המשאבים לצורך מימושם (זמישות ארגונית = AGILTIY) יוכלו להפיק מהמשבר ערך משמעותי במספר מישורים: צימצום הפגיעה הכלכלית המיידית, שיפור מיצוב החברה בשוק, שמירה על המשאב האנושי בארגון והגדלת הלכידות הארגונית והמחויובות להארגון. דוגמא עדכנית ליכולת זו מגיעה מחברת דייסון, אשר מייצרת בשגרה שואבי אבק ומייבשי יידיים. צוות החברה פיתח בתוך 10 ימים מכונת הנשמה מבצעית, והתאים בזמן שיא את קווי הייצור שלה לתחילת אספקה, כולל לייצוא.

מאידך אי אפשר לצפות מארגון בו לא מוטמעת תרבות של חדשנות להגיב באופן קונסטרוקטיבי בשעת משבר, כפי שלא ניתן לצפות מאדם שלא פיתח מיומנות בשחייה לצאת בשלום מנפילה מפתיעה למים סוערים. קרי ההשקעה בחדשנות לפני המשבר תחזק את שרידות הארגון, בדיוק כפי שצימצום פעילות החדשנות בשעת משבר יקשה על יכולת הפירמה לצאת ממנו.

בתוכנית הטלויזיה משנות השמונים היה מק'גיווור מפתיע אותנו מחדש בכל פרק עם דרכים יצרתיות ומפתיעות בהן נחלץ ממצבים מורכבים וקשים. לרוב עשה זאת בעזרת האולר השוויצרי הקטן שהיה תמיד עליו. אבל האמת היא שזה כלל לא היה האולר. היכולת של מק'גיוור לצאת ממצבים לא צפויים נשענה בעיקר על ידע יישומי עשיר של מגוון תחומים כגון אלקטרוניקה, כימיה ופיסיקה, לצד היכולת לחבר את הידע הזה כנדרש בכל בעיה. ליכולת זו קרא סטיבן ג'ונסון: When chance meets the prepared mind.

המאמר נכתב על ידי ד"ר אייל בנימין

ייזם סדרתי העוסק כבר מעל לעשור בנושאי יזמות וחדשנות אסטרטגית


מאמרים מאת ד"ר אייל בנימין


ד"ר אייל בנימין מרצה בתכניות

  • קפסולות לבחירה

    פיתוח עסקי ואסטרטגיה

    בעידן ה – New Normal הנוכחי, בו אי הודאות הנו הקבוע היחידי,  קטנה מאוד יכולתן של חברות וארגונים ליצור ולשמר...

    ימי ב׳ 16:00-20:15
    3-6 מפגשים בקפסולה
  • ניהול תרבות ואומנות

    עולם התרבות בעולם בכלל, ובישראל בפרט, עובר שינוי משמעותי עקב משבר הקורונה והמציאות החדשה שנוצרה בעקבותיו. המשבר העצים והאיץ טלטלות...

    ימי ד׳ 16:00-20:15
    10 מפגשים