פתח תפריט נגישות

מנסים להטמיע חדשנות בחברה שלכם? אם חשבתם שהדרך היעילה ביותר לכך היא ייעוץ עסקי או אסטרטגי, ייתכן כי במוקדם או במאוחר תיווכחו לגלות כי היא לא יישומית. מצאנו חברה שמציעה תהליך חדשני וייחודי שמצליח להפוך את הרעיונות על הדף, למציאות


אם לא חברות ייעוץ עסקי או אסטרטגי נותנת את המענה לחדשנות בארגון, מה הוא כן המענה?

פיתוח עסקי ותכנון אסטרטגי הם מושגים ששגורים בפיו של כל מנהל בכל ארגון ואין עוררין על כך שכל חברה צריכים להתמודד עם האתגר שבבניית תוכניות אסטרטגיות שישמרו על היתרון התחרותי שלהן לטווח ארוך.

הרחבת אופקים, התעדכנות והתחדשות צריכים להיות מנת חלקה של כל חברה המבקשת להישאר עדכנית, רלוונטית ובעלת יתרון, בייחוד היום, בשוק העסקי שהופך דינמי מרגע לרגע. העולם העסקי הנוכחי שבו אנו חיים הוא עולם כאוטי, מורכב וחסר ודאות. המונח שמסביר בצורה הטובה ביותר את המורכבות של המציאות העסקית הנוכחית הוא עולם ה־ (VUCA (VUCA – Volatile, Uncertain, Complex & Ambiguous המתאר את המציאות העסקית ככזאת שבה נקודת המוצא של כל חברה היא אי ודאות.

המציאות החדשה מצריכה היערכות, חדשנות וצורות ניהול שונות מאלו שפותחו בעבר – בעולם שנתפס כיציב ושיטתי בהרבה מזה שבו אנו חיים היום – וזו גם הסיבה שבגינה הצורך בתכנון אסטרטגי מהשורה הראשונה הוא קריטי להישרדותם ולהצלחתם של ארגונים. הפתרון לכאורה קיים: חברות ייעוץ קיימות בכל פינה, ותמורת סכום כספי נכבד ישמחו לפתח תוכנית אסטרטגית מובנית עבור כל עסק שיבקש בכך. תפקידן של חברות הייעוץ ייעצר לרוב על מפתן הדלת של העסק שמקבל את השירות ויסתכם בספר עב כרס שמוצגת בו תוכנית שברוב המקרים נשמעת נהדר, אך קשה ליישום.

אם תשאלו את אודי אהרוני – מנכ“ל להב פיתוח מנהלים מהפקולטה לניהול ע“ש קולר באוניברסיטת תל אביב – אין מדובר בפתרון אלא בבעיה. “בסופו של דבר, גם אחרי תכנון חיצוני חובת העשייה היא על העסק או על החברה המבקשת את השירות. היום מנהלים רוצים וצריכים תהליכים קצרים הניתנים ליישום, ולא תכנון אסטרטגי שמצריך אופרציה ארוכת חודשים ומשאבים בלתי מוגבלים“. מתוך הבנה זו פותחו סדנאות המנהלים להב פריצת דרך – תהליכי פיתוח ארגוני שמציעה להב פיתוח מנהלים – המובילה את תחום פיתוח המנהלים בישראל זה 50 שנה. “מדובר בתהליך הנמשך מספר ימים מצומצם, במסגרתו אנחנו עוזרים לחברה לפתח תהליך של תכנון אסטרטגי ארוך טווח, תוכנית חדשנות עסקית או שניהם יחד“.

הייחודי בתהליכים אלו הוא שלא מדובר בתכנון חיצוני, אם כי בפיתוח המנהלים המשתתפים בסדנה בעצמם. “אנחנו נותנים את הרקע, מספקים את המומחים ואת הראייה הרוחבית, מכוונים ושואלים את השאלות הנכונות, אבל החברה היא שקובעת בפועל את התכנון האסטרטגי“, מסביר אהרוני. “היתרון הכי משמעותי בסוג הייעוץ הייחודי הזה הוא שברגע שתכנון אסטרטגי מגיע מהקרביים של החברה, המחויבות לבצע אותו גוברת, והעובדות מדברות בעד עצמן“.

התהליך החדשני והייחודי שמשלב הדרכה וייעוץ נמצא אפקטיבי ומניב תוצאות. הוא קצר, מוכוון מטרה ולמעשה תפור בהתאם לצורכי הארגון או החברה המזמינים אותו. התהליך מבוצע על ידי צוות מומחים בתחומי האסטרטגיה והחדשנות האסטרטגית. “הצוות מורכב מהפרופסורים והמרצים הבכירים והמנוסים ביותר באוניברסיטת תל אביב, כולם עובדים בארגונים ומכירים את השטח היטב, כולם מרצים משכמם ומעלה“, מספר אהרוני. “תהליך מסוג דומה היה אפשר למצוא עד לא מזמן רק בחו“ל, באוניברסיטאות כמו הרווארד או  יל. היום זה ממש כאן, מונגש לקהל הישראלי. “תוכנית אסטרטגית קשה ליישם“, הוא פוסק, “אבל כשהתהליך קצר, מוכוון תוצאות ונוצר בידי הארגון עצמו, הדרך מתקצרת ומניבה פירות. בדקנו, ניסינו וראינו שברגע שהמנהלים המשתתפים בסדנה הם אלה המפתחים את התהליך ואת הדרך, הם מרגישים מחויבים ללכת בה, מסיבה פשוטה: זה שלהם“.

פורסם לראשונה בגיליון של מגזין "אטמוספרה"

המאמר נכתב על ידי אודי אהרוני

מנכ"ל ומנהל אקדמי, להב פיתוח מנהלים. מרצה בתחומי אסטרטגיה עסקית וחדשנות אסטרטגית


מאמרים מאת אודי אהרוני


אודי אהרוני מרצה בתכניות

  • קפסולות לבחירה

    פיתוח עסקי ואסטרטגיה

    בעידן ה – New Normal הנוכחי, בו אי הודאות הנו הקבוע היחידי,  קטנה מאוד יכולתן של חברות וארגונים ליצור ולשמר...

    ימי ב׳ 16:00-20:15
    3-6 מפגשים בקפסולה
  • חדש

    הכשרת יועצים.ות לעסקים

    עולם העבודה משתנה, שכירים.ות ובכירים.ות רבים רוצים לצאת לדרך עצמאית ולפתוח בקריירה חדשה. אחד החסמים הגדולים ביותר המונעים את יישום...

    ימי ב׳ 16:00-20:15
    8 מפגשים