פתח תפריט נגישות

מודל MBTI מסייע למיליוני אנשים בעולם להבין ולגלות את דרכי ההתנהגות הייחודיות להם - ולשפר את יכולת התקשורת, הלמידה והעבודה. הוא מהווה פלטפורמה אדירה לבניית קשרים בין אישיים, הנעה לפעולה, חשיבה יצירתית, והגעה למצוינות. בעזרת שאלון ממוחשב, מקבל כל אדם פרופיל אישי הממפה את הקוד הגנטי ההתנהגותי שלו, ומאפשר להבין למה הוא נוהג כפי שהוא נוהג במצבים שונים: קבלת החלטות, התנהלות בלחץ ועומס, התמודדות עם קונפליקט, עבודה בצוות, ועוד.


מיפוי הקוד הגנטי ההתנהגותי האישי, והבנת דרכי התגובה במצבים שונים: קבלת החלטות, התנהלות בלחץ ועומס, התמודדות עם קונפליקט, עבודה בצוות ועוד

המודל מהווה שפה לתקשורת בין אישית והבנת האנשים הקרובים לנו ביותר בדרך שלא הכרנו קודם. היישומים עיקריים של המודל בעולם כוללים פיתוח מנהיגות, יצירת תקשורת בין אישית טובה, ניתוח ובניית צוותים, הערכת מנהלים וייעוץ קריירה.

המודל מציג שמונה דפוסי התנהגות: לפי המודל, לכל אדם יש נטייה לדפוס התנהגות טבעי אחד מבין שניים, על ארבע דיכוטומיות שונות. אנו משתמשים בשני הקטבים של כל אחת מהדיכוטומיות, אך לא בשניהם בו-זמנית ולא באותה מידה של ביטחון. כאשר אנו משתמשים בשיטות הטבעיות לנו, אנו בדרך כלל במיטבנו ומרגישים כשירים, טבעיים ונמרצים. עם זאת, חשוב לזכור שהשילוב של ארבעת דפוסי ההתנהגות הטבעיים לנו, הוא שמעניק את התמונה המלאה והעשירה ביותר של טיפוסי האישיות.

ארבעת הדיכוטומיות הן:

  • מיקוד תשומת הלב של אנשים ומקור האנרגיה שלהם Extraversion / Introversion
  • האופן שבו אנשים נוטים לקלוט מידע Sensing / iNtuition   
  • האופן שבו אנשים נוטים לקבל החלטות Thinking / Feeling.
  • האופן שבו אנשים מתנהלים בעולם החיצוני (Judging) בעזרת תהליך מנטלי של קבלת החלטות או בעזרת תהליך מנטלי של קליטת מידע Perceiving  ‏.

כל השילובים האפשריים של דפוסי ההתנהגות (שני קטבים עבור כל אחת מארבע הדיכוטומיות) מייצרים 16 רצפים המהווים טיפוס אישיות ייחודי לכל אחד. כל שילוב אותיות מהווה דפוס חשיבה והתנהגות מסוימת, ולכן השילוב בין ארבע האותיות יחד הוא שמעניק את התמונה המלאה והעשירה לגבי כל טיפוס. התובנות העמוקות ביותר המתקבלות מתורת הטיפוסים ומאבחון MBTI נובעות מחקירת האינטראקציה בין ארבעת דפוסי ההתנהגות בכל שילוב – הדינמיקה של טיפוסים. כל אחד מהשילובים ,לדוגמה ISTJ או, ENFP מהווה קוד או צופן לתובנות משמעותיות באישיות האדם. למשל מבין כל ארבע האותיות, מי האות הדומיננטית ביותר בחיינו, זו שבאה לידי ביטוי במרבית שעות היום ולאורך החיים? איזה אות באה לידי ביטוי כשאנו בלחץ ועומס ואיזו כשאנו במשבר? איזו אות אנו מחצינים ואיזו אנו מפנימים? תובנות אלו מסייעות לאדם להבין ולהתמודד טוב יותר עם קונפליקטים, עם קבלת החלטות, עם הכוונה לקריירה או לימודים, עם מערכות יחסים, ועוד.

יישומים עיקריים למודל

הכוונת קריירה

אנשים נוטים להימשך אל קריירה שמעניקה להם הזדמנויות לביטוי דפוסי ההתנהגות הטבעיים של טיפוס האישיות שהם. במקרה כזה, הם מוצאים את הסיפוק הרב ביותר. למשל, סביבת העבודה שאדם בוחר עשויה להיות שונה אצל אנשים עם דפוס התנהגות Extraversion  או  Introversion

פיתוח מנהיגות

הבנת דפוסי ההתנהגות הטבעיים לאדם מאפשרת שיח ודיאלוג יוצא דופן על התרומה העיקרית של כל אחד לתפקיד המנהל והבנת האיכויות שבאות לידי ביטוי בתפקיד באופן טבעי לעומת נקודות העיוורון. המודל מאפשר התבוננות בשאלות הבאות: בזכות מה אני מצליח וסוחף אחרים, מה אני עלול לפספס בקבלת החלטות, איך אני מתנהל תחת לחץ, האצלת סמכויות, התמודדות עם ממשקי עבודה, חשיבה אסטרטגית, ועוד.

פיתוח צוות ותקשורת בינאישית

עבודה עם המודל בקבוצה מאפשרת לראות וללמוד נקודות מבט חדשות וכתוצאה מכך מחדדת את ההבנה של האדם את עצמו טוב יותר. לכן, תהליך פיתוח עבודת צוות ותקשורת בין אישית בעזרת מודל MBTI הוא מאוד אפקטיבי. הוא נועד לשפר את עבודת הצוות על ידי הבנת התרומה העיקרית של אחד לצוות, הסרת שיפוטיות והבנה למה כל אחד מתנהג כפי שהוא מתנהג, יצירת שפה חיובית לתקשר אחד עם השני.

טיפול זוגי ומשפחתי

העקרונות הבסיסיים של המודל, הכרה וכיבוד השונות בין אנשים והערכת התועלת שהשונות מניבה, מסייעים לזהות ולהוקיר את הכישורים השונים שכל אחד מביא למערכת היחסים. המודל מסייע להבנה כי מערכת יחסים יכולה להיבנות על ההכרה בכך שלכל אדם יש הזכות להיות שונה ועל הנכונות להתרכז במעלות הקיימות בטיפוס של השני ולא בחולשותיו. במערכות יחסים אין צמדים "טובים" או "רעים" של טיפוסים. לכל הצמדים האפשריים – ארבעה דפוסי התנהגות זהים, ארבעה דפוסי התנהגות מנוגדים או תמהיל כזה או אחר – יש יתרונות וחסרונות משלו.

סגנונות למידה

כבר בשנים הראשונות של החיים ניתן להבחין בדרכים השונות בהן ילדים שונים מעדיפים ללמוד. לקבל הוראות מדויקות ומלאות לפני שמתחילים, להתנסות בעצמם, ללמוד תוך כדי אינטראקציה עם אחרים, לדעת את הכללים ולציית להם, ליצור כללים משל עצמם, ועוד. טיפוס האישיות מצביע על סגנון הלמידה המועדף. ילדים כמו גם מבוגרים לומדים בצורה מיטבית כאשר מאפשרים להם ללמוד בסגנון הלמידה האפקטיבי ביותר שלהם. למשל, טיפוסים בעלי דפוס התנהגות Sensing מעדיפים לכלול בתהליך הלמידה שפע של עובדות קונקרטיות ופרטים ספציפיים לעומת טיפוסים בעלי דפוס התנהגות iNtuition המעדיפים לקשר בין רעיון אחד למשנהו באופן אסוציאטיבי ולהתמקד בתמונה הגדולה או במסרים העיקריים.

קורס הסמכת MBTI – מקנה לך כלים לשימוש ועבודה עם מודל ה MBTI ומאפשר הבנה טובה יותר של סגנון המנהיגות והניהול שלך ושל אחרים. זהו קורס אינטראקטיבי המייצר מגוון הזדמנויות לתרגול הכלים בשלל מצבים: צוות, אחד על אחד, עבודה מול קבוצה, ליווי ואימון אישי. הקורס מתאים למגוון אנשי מקצוע, בהתאם לשימושים במודל: ייעוץ ופיתוח ארגוני, משאבי אנוש, פיתוח הדרכה, הכוונה תעסוקתית, ייעוץ קריירה אימון אישי, זוגי, משפחתי, ותעסוקתי.  עם קבלת ההסמכה, תעשיר את עצמך, תתפתח ותשפר את ביצועי האנשים, הצוותים, והארגון בו את.ה עובד.ת . ההתפתחות המקצועית שלך תסייע לאחרים להיות במיטבם.


הקורסים הקרובים בלהב פיתוח מנהלים

>> קורס דירקטורים ונושאי משרה בכירה
>> קורס ניהול ESG בארגונים
>> קורס ניהול פיננסי ודו"חות כספיים
>> קורס ניהול משא ומתן
>> קורס פיתוח עסקי ואסטרטגיה

המאמר נכתב על ידי יואב לוי

מתמחה בליווי חברות בתהליכי צמיחה ושינויים ארוכי טווח, תוך מיקוד בבניית תשתיות ניהוליות כגון: מבנים ארגוניים, balanced scorecard, הטמעת שגרות עבודה וממשקים, ופיתוח שדרות הניהול.


מאמרים מאת יואב לוי


יואב לוי מרצה בתכניות

  • פיתוח מנהלים.ות

    האתגרים הניהוליים בפניהם מתמודדים מנהלים.ות משנים את פניהם וגדלים מדי יום. מומחיות מקצועית והיכולת לגרום לדברים לקרות נותרו חשובות אך...

    ימי ב׳ 16:00-20:15
    10 מפגשים
  • חדש

    הסמכת MBTI

    מודל MBTI להתפתחות אישית מבוסס על תורת טיפוסי האישיות של הפסיכולוג השוויצרי קרל יונג. הוא מהווה שפה נוחה ולוגית הן...

    ימי א׳ 09:00-18:00
    4 מפגשים