פתח תפריט נגישות

ענף מדעי החיים בישראל הוא ענף צעיר ומתפתח המאופיין בחדשנות וביצירתיות רבה ונמצא בעשור האחרון בתנופה מואצת. מיזמים רבים בתחום מדעי החיים מוקמים על ידי אנשי אקדמיה, רופאים, מדענים ומהנדסים, אשר חווים צורך העולה מן השטח או ממציאים פיתרון לבעיה מסוימת. בעוד הרעיון יכול להיות מצוין והפוטנציאל שלו יכול להיות עצום, העובדה כי אותם יזמים אינם מצוידים בכלים הניהוליים הדרושים על מנת להצעיד את הרעיון קדימה ולהפוך אותו למסחרי, מקשה על המיזמים להתרומם ,ועל תעשיית מדעי החיים כולה לצמוח ולהתפתח


מהם הכלים הנדרשים ליישום בבואם של מנהלים לפתח טכנולוגיות רפואיות חדשניות?

מנהלים בתעשיית מדעי החיים נדרשים להתמודד כיום עם סביבה מורכבת ודינאמית בבואם לפתח ולמסחר טכנולוגיות רפואיות חדשניות .שינויים רבים חלים בסביבה הרגולטורית בהיבט הקליני, הביטוחי והן בהיבט הצרכני, וזאת בנוסף לשינויים הגלובליים והדמוגרפים המשפיעים על הענף.

ניהול בחברת מדעי החיים בכל שלבי התפתחות החברה, לעומת תעשיות היי טק אחרות, דורש מיומנות בתחומים מרובים. בתחום הקליני, הרגולטורי, השיפוי הביטוחי, הסכמי רישוי ומסחור, גיוס כספים ועוד, כאשר כל תחום דורש הבנה עמוקה והתמקצעות. התכנית הייחודית Health Care Technological Innovation: From Idea to Commercialization של הפקולטה לניהול ולהב נועדה לתת מענה לנושא, במטרה לתת כלים יישומיים למנהלים וליזמים בתחום מדעי החיים.

סיגל קרמר-טל, VP Scouting & Operations בחממת רד-ביומד, השתתפה בתכנית מיד עם כניסתה לתפקיד הסמנכ"ל. "התכנית אפשרה לי נקודת התחלה טובה וכניסה חלקה יותר לתפקיד", היא מספרת. "אמנם היה לי ידע קודם בפיתוח תרופות, אבל התכנית הוסיפה לי מאד באספקטים אחרים ונוספים של פיתוח מוצרים, אפשרה לי להבין תהליכים ונתנה לי מתווה ברור וקצה חוט למי עלי לפנות ומתי. יתרונה המרכזי בא לידי ביטוי באפשרות להכיר אנשים, ביניהם בכירים מאוד בתעשיית מדעי החיים העולמית בצורה בלתי אמצעית, בין אם מדובר במרצים בתכנית או במשתתפים נוספים. נקודה משמעותית נוספת הינה האפשרות למפות את השוק באמצעות המרצים הרבים והשונים שהגיעו מהארץ ומחו"ל ולזכות בראיה מערכתית של תעשיית מדעי החיים. חלק מוגדר מהתכנית הוקדש לנטוורקינג, שהיה איכותי ואפקטיבי. במסגרתו נרקמו קשרים שבאו לידי ביטוי בהמשך הדרך וכבר יצא לי להשתמש בקשרים האלה לא אחת מאז סיום התכנית. בתפקידי, אני אחראית בין היתר על איתור טכנולוגיות ופרויקטים חדשים לפיתוח. הפילוסופיה של רד-ביומד היא התמקדות בפרויקטים של מכשור רפואי עם חדשנות גבוהה המביאים בשורה חדשה לעולם הרפואי. זה מתחבר אצלי באופן טבעי לנושא של ניהול מול אקדמיה, נושא שבו מטפלת התוכנית. הפרויקטים הטובים והמעניינים ביותר בתחום מגיעים לרוב מרופאים וממוסדות רפואיים, אשר עיקר מעייניהם נתונים לעבודתם הרפואית ולא תמיד לאספקטים הניהוליים של פיתוח המוצר.. אני רואה בשיתופי הפעולה עם המוסדות הרפואיים והאקדמיים את אחת המטרות החשובות העומדות בפני ובפני החברה, כשכולנו נהנים מיחסי גומלין פוריים".

קרן לשם, סמנכ"ל חברת bio-light מספרת כי "התכנית נתנה לי כלים עסקיים משמעותיים. האפשרות לשמוע ממשקיעים ומשותפים פוטנציאליים וללמוד מניסיונם של אחרים היא רבת ערך. במיוחד לאור העובדה כי הידע המצטבר של המרצים הוא באמת בלתי נדלה, לאור הרקורד המפואר של כל אחד מהם. מבנה ההרצאות תמך בעידוד הדיון ובהשתתפות של חלק נכבד מהמרצים בפאנלים השונים, כך שבאמת ניתן היה לשמוע, להשמיע תוך מתן דגש על נושאים שעלו מאיתנו, המשתתפים. היכולת להגיע לאנשי מפתח בתעשייה שלא ניתן לפגוש ביום-יום בדרך אחרת, הנטוורקינג המועיל והקשרים העסקיים שיצרתי במהלך התכנית עם גורמים רלוונטיים בתעשייה ליוו אותי בהמשך הדרך.אני חושבת שכדאי ורצוי לקיים המשכיות לתכנית, לייצר תכניות מתקדמות ולהמשיך להפגיש בין הנוגעים בדבר לצורך חילופי ידע ונטוורקינג. מדובר בתחום מתפתח שיכול להפיק הרבה מתמיכה הדדית ויחד להצמיח את התעשייה כולה".

ד"ר בני זאבי, היוזם והמנהל האקדמי של התכנית, ראה את שני צדי המתרס. כרופא, מנהל מחלקה בבי"ח לילדים שניידר, הוא חווה את הצורך  בחדשנות, כמנהל בכיר בחברת מכשור רפואי וכשותף מנהל בקרן ההון סיכון DFJ Tel Aviv Venture Partners המתמחה בתעשיית מדע החיים, הוא חווה את התעשייה מצידה השני כבר למעלה מ-12 שנים. במשך כל אותן שנים, מספר בני, ליווה אותו הקושי הבולט של תעשיית מדעי החיים להציג יכולות ניהוליות מעולות, בדומה ליכולות האקדמיות והיזמיות שלה. מיעוט חברות פארמה, ביוטכנולוגיה ומכשור רפואי  גדולות בתחום מדעי  החיים בישראל אשר יכולות להכשיר מנהלים, הפך את יכולת ההתמקצעות הניהולית למצומצמת מאד ואת היכולת להוציא לפועל רעיון תוך הפיכתו למוצר מסחרי לקשה במיוחד וזה הרעיון שעמד מאחורי פיתוח התכנית.  התוכנית נועדה להמשיך ולפתח את הידע הניהולי של אנשי תעשיית מדעי החיים בישראל. תכניות דומות קיימות במספר קטן מאד של בתי ספר מובילים למנהל עסקים בארה"ב ביניהם הרוורד, סטנפורד, דיוק וורטון.

התכנית מבוססת על מרצים מובילים מחו"ל, מבכירי האקדמיה ותעשיית מדעי החיים העולמית, כ-30 במספר, ביניהם: מנכ"לים וסמנכ"לים בכירים של חברות פארמה ומכשור רפואי מובילות, מנהלים בקרנות הון סיכון אמריקאיות, יזמים סדרתיים, מנכ"לים מנוסים, יועצים רגולטורים מאירופה ומארה"ב, בכירים ב-FDA, עורכי דין המתמחים בפטנטים ובעלי תפקידים נוספים אשר מלמדים את המשתתפים בתוכנית  ונותנים להם כלים יישומיים ב  בצורה מרוכזת ,בשלושה ימים, כיצד להפוך רעיון  למוצר מסחרי. בין הנושאים הנדונים בתכנית:  בחירת רעיון ישים, העונה לצורך קליני מהותי, בתחום מדעי החיים, מחקר שווקים, צמיחה עסקית, בניית צוות ניהולי, גיוס כספים, רישוי, שיתופי פעולה, שיווק בינלאומי והזדמנויות בשווקים מתפתחים,,  יכולות הצגה עצמית והצגה של החברה, מצגות לקרנות הון סיכון, case studies  ועוד נושאים רבים נוספים המקיפים את כל הנוגע לניהול בתחום מדעי החיים. התכנית מעודדת דיון, אינטראקציה ושימוש בידע ובניסיון של כל המרצים והנוכחים. 

המאמר נכתב על ידי Dr. Benny Zeevi

Managing General Partner in DFJ Tamir Fishman Venture and DFJ Tel Aviv Venture Partners, and a physician specialized in interventional pediatric cardiolog


מאמרים מאת Dr. Benny Zeevi


Dr. Benny Zeevi מרצה בתכניות

  • Health Care Technological Innovation

    יזמים ומנהלים בתעשיית התרופות, הביוטכנולוגיה, המכשור הרפואי וטכנולוגיות המידע הרפואיות מתמודדים כיום עם סביבה עסקית מאתגרת מאוד. גישות חדשות למתן...

    ימי ב׳ 09:00-18:00
    4 ימים מלאים