פתח תפריט נגישות
מסע בחמש יבשות – להמציא את עצמך מחדש | איילה ראובן-ללונג

לאט-לאט מסתבר לכולנו שאנו נמצאים באחד המשברים הכלכליים המורכבים ביותר שידענו בעשורים האחרונים ויש אף אומרים במאה השנים האחרונות. הפעם, לא מדובר במלחמה או במשבר פיננסי גלובלי אשר משפיע על המשק הישראלי, אלא בהתמודדות עם מגפה שטרפה את כל הקלפים לעשרות מיליוני אנשים בארץ ובעולם ולמעל מיליון אנשים במדינת ישראל שמצאו את עצמם ללא תעסוקה. אליהם מצטרפים בעלי חברות ועסקים שאין להם מושג באיזו מידה יוכל העסק שלהם לשרוד את השנה הקרובה.


כיצד נוכל להפוך למיטיבי לכת בחמש היבשות ולהצליח בתפקיד הבא?

משבר כלכלי זה מצטרף לקבוצת גורמים שיצרה את מה שנהוג לכנות 'המהפכה התעשייתית הרביעית', אשר משנה את פני הארגונים, המקצועות והלימודים להשכלה גבוהה, ללא קשר למה שאנו חווים בימים אלה. בין הגורמים למהפכה זו יש לציין את הטכנולוגיות אשר ישפיעו על מרבית המקצועות, ביניהם רואי חשבון, עורכי דין, בנקאים ואף רופאים. בהדרגה, רובוטים, "ביג-דאטה", ואינטליגנציה מלאכותית יעשו חלק גדול יותר ויותר ממה שבעלי מקצועות אלו עושים היום. גורמים נוספים הם הרגולציה המכבידה, אשר מטרתה לעשות יותר סדר אך יוצרת גם מציאות מורכבת ומשתנה תדיר, והגלובליזציה, אשר גרמה לכולם להתחרות בכולם, בכל מקום בעולם. ולבסוף, נזכיר את הדורות הצעירים, בעלי תפיסות חיים ועבודה שונות מן הדורות הקודמים, אשר נכנסו לפני כעשור למקומות העבודה והשפיעו עליהם באופן דרמטי.

גורמים אלה ונוספים יצרו את מה שאנו מכנים בשנים האחרונות 'עולם העבודה החדש' – עולם בו החוקים להצלחה אישית וארגונית השתנו באופן דרמטי ומשפיעים על סט היכולות שארגונים מחפשים אצל המועמדים החדשים אותם הם פוגשים. אם בעבר ניתן דגש גדול על ניסיון ותעודות אוניברסיטאיות, הרי שבעולם העבודה החדש המאופיין באי-וודאות, מורכבות ושינוי מתמיד, השתנו דרישות המעסיקים והם מחפשים טאלנטים מסוג שונה. כיום, כדי להצליח בהמשך הקריירה הנוכחית או העתידית שלנו, מעבר להשכלה הפורמלית שלנו ולנסיון שצברנו, אנו נדרשים ללמידה מהירה, יצירתיות, יכולות הסתגלות, יכולת לעבוד בתנאי לחץ ואי-ודאות, וכמובן – אופטימיות. כישורים אלו מופיעים כמעט בכל המודלים שעוסקים בכישורי העתיד באמצעותם מנסים ארגונים שונים בארץ ובעולם להכין את המשאב האנושי שלהם להצלחה בעולם העבודה החדש. באופן דומה, כישורים אלו קריטיים במציאות עימה אנו מתמודדים בימים אלה.

אחד מהמודלים המסייעים למנהלים ועובדים בארץ ובעולם להסתגל במהירות ולרכוש את כישורי העתיד הוא מודל חמש היבשות. מודל זה מתאר מסע מטפורי שכולנו נצטרך לעבור על מנת להכין את עצמנו להמשך הצלחה בעולם מורכב בו השינוי ואי-הוודאות הפכו לקבועים היחידים. כל יבשת מתייחסת לסט אחר של יכולות אשר יוצרות יחדיו "עולם שלם" המסייע לנו, מחד, להישאר רלוונטיים ולשמור על המסוגלות התעסוקתית שלנו, ומאידך, לשמור על עצמנו בעת משבר. על מנת לבנות לעצמנו הצעת ערך אישית מנצחת, ולהצליח בתפקיד הבא שלנו אנו חייבים להפוך למיטיבי לכת בחמש היבשות.
ככל שנחזק את היכולות השונות, כך נשמור על הרלוונטיות שלנו ועל מסוגלות תעסוקתית גבוהה יותר.

מבדק אישימודל 5 היבשותהצעת ערך
בדיקת רמת המוכנות האישית
לעולם העבודה החדש
החוקים החדשים להצלחהבנית הצעת ערך אישית מנצחת

היכרות עם מודל 5 היבשות וטיפים להפוך למיטבי לכת בכל יבשת

היבשת הראשונה: יבשת המיינדסט

רוב המגייסים כיום מחפשים מועמדים המסוגלים ללמוד מהר תחומים חדשים ולהיכנס לפרויקטים ותפקידים חדשים.

היבשת הראשונה היא יבשת המיינדסט – יבשת דפוסי חשיבה. יבשת זו עוסקת בפתיחות של כל אחד מאיתנו ללמידה לאורך החיים ולשדרוג עצמי כאורח חיים. בבסיס היבשת נמצאת אמונה בסיסית אחת המבדילה בין אלה שמצליחים להתנהל בעולם מורכב בו השינוי הפך לקבוע, לבין אלה שלא. המצליחים הם בעלי מיינדסט מתפתח – מונעים על ידי האמונה שניתן לפתח יכולות, מיומנויות וכישורים באמצעות השקעה ומאמץ. לעומתם, אנשים בעלי מיינדסט מקובע מאמינים שאנשים אינם משתנים ('או שיש לך את זה או שלא'), ולכן גם אינם פתוחים ללמידה והתפתחות.

עלינו להבין שאם המציאות השתנתה, הרי שעלינו לפתח יכולות וכישורים נוספים על מנת להכין את עצמנו להמשך הצלחה מקצועית. הכישורים החדשים יכולים להיות בתחום הטכנולוגי (עבודה ולמידה מרחוק), בתחום האינטליגנציה הרגשית (גמישות והתמודדות עם מצבי לחץ ואי-ודאות) או בתחום של היצירתיות והחדשנות. בנוסף, אימוץ של דפוס חשיבה מתפתח יאפשר לנו להתכונן באופן מיטבי לתפקיד הבא שלנו במקום להיות מקובעים בהווה או לנסות לשחזר את העבר. חשוב לציין שרוב המגייסים היום מחפשים מועמדים המסוגלים ללמוד מהר תחומים חדשים ולהיכנס לפרויקטים ותפקידים חדשים.

כדי להפוך למיטיבי לכת ביבשת זו, ולהמציא את עצמנו מחדש שאלו את עצמכם בתחילתו של כל יום:

  1. תכונות וכישרון: אילו יכולות חדשות עלי לפתח על מנת להגביר את סיכויי ההצלחה שלי בעולם העבודה החדש?
  2. הצלחה וכישלון: באיזה אופן עלול החשש שלי "להיכשל" בתהליך הלמידה ובחיפוש התפקיד הבא שלי, למנוע ממני בכלל לנסות? כיצד אתמודד עם זה?
  3. יציאה מאזור הנוחות: מה נמצא היום מחוץ לאזור הנוחות שלי ואשר עלול למנוע ממני להמציא את עצמי מחדש? מה עלי לעשות כדי לצאת בתחום זה מאזור הנוחות שלי? מה יכול למנוע ממני לעשות זאת בהצלחה? מה יעזור לי לעשות זאת בהצלחה, למרות הקושי?
  4. השקעת מאמץ בלמידה והתפתחות: במה אני צריך להשקיע מאמץ בלמידה על מנת לרכוש את היכולות החשובות להן אזדקק בתפקידי הנוכחי או בתפקידי הבא?

היבשת השניה: יבשת המוח השלם

יבשת המוח השלם עוסקת בנטייה המוחית שלנו, על פי המודל של חלוקה למוח שמאל ומוח ימין. בעשורים האחרונים ההצלחה הייתה שייכת בעיקר לאנשים שהיו חזקים במוח שמאל – לוגיים, פרקטיים, אנליטיים, בעלי חשיבה ביקורתית ושמרניים. למשל: עורכי דין (שמנסחים חוזים במיומנות), בוגרי מנהל עסקים (שאוהבים לעסוק בחישובים ומספרים), רואי חשבון (שמסתכלים אחורה, מנתחים נתונים פיננסים ומגיעים למסקנות) או מהנדסים (שמנסחים בעיות ופתרונן באמצעות משוואות ותבניות). כיום, די ברור שהעשורים הבאים יהיו שייכים לאלו שיהיו חזקים גם במוח ימין – יצירתיים, חדשניים, מלאי תשוקה, בעלי חשיבה הוליסטית וחזון, אשר שמים דגש רב על מערכות יחסים.

רוב המגייסים כיום מחפשים מועמדים יצירתיים, המסוגלים לחשוב מחוץ לקופסה.

בין הגורמים המרכזיים לכך ניתן למצוא דווקא את ההתפתחויות הטכנולוגיות אשר מעתיקות תהליכי עבודה לוגיים, מובנים ורפטטיביים מאנשי מקצוע למערכות לומדות (בינה מלאכותית). במציאות זו, מבין אלו שהצליחו בזכות כישורי מוח שמאל יתבלטו ויובילו אלו שהינם חזקים במידה שווה גם במוח ימין – כלומר, "בעלי המוח השלם".

בעולם העבודה החדש אנו נדרשים ליכולות של המוח השלם. מצד אחד אנו נדרשים ליצירתיות ושימוש באינטואיציה, ליזום דברים ותהליכים חדשים, ואפילו לדמיין איך העתיד יראה אחרי שהמשבר יחלוף ולהתחיל להתכונן אליו. ומצד שני, אנו נדרשים לציית לתקנות, להיות מעשיים ולאמץ חשיבה ביקורתית והתנהלות מתודולוגית, יכולות ששייכות למוח שמאל.

כדי להפוך למיטיבי לכת ביבשת זו, ולהמציא את עצמנו מחדש שאלו את עצמכם בתחילתו של כל יום:

  1. באילו דרכים יצירתיות אני יכול להשתמש על מנת להגביר את הסיכוי שלי להצליח בעולם העבודה החדש שנוצר?
  2. מה מלהיב אותי? איך אני יכול לעשות היום דבר אחד לפחות בתחום זה שיעזור ליצור הצעת ערך מנצחת?
  3. איך הייתי רוצה שיראה העתיד שלי ושל משפחתי בשנים הקרובות?
  4. איזו תוכנית מתודולוגית עלי לבנות על מנת לעשות לפחות שני דברים ביום שיאפשרו לי ליצור הצעת ערך מנצחת ולשמור על מסוגלות תעסוקתית?
  5. באילו תחומים אני יכול להיות מאוד מעשי ופרקטי ולפעול כבר מחר בבוקר להגברת סיכויי ההצלחה שלי בעולם בו השינוי הפך לקבוע והמציאות למורכבת מתמיד?

היבשת השלישית: יבשת האינטליגנציה הרגשית

רוב המגייסים היום מצביעים על אינטליגנציה רגשית בתור היכולת החשובה ביותר להצלחה בעולם העבודה החדש. הם מכנים אותה כקבוצת היכולות הרכות.

אינטליגנציה רגשית היא מושג מדעי, מדיד ובר-פיתוח. מדובר באוסף של יכולות רגשיות, אישיות וחברתיות המשפיעות על היכולת הכללית של כל אחד מאיתנו להתמודד באופן אפקטיבי עם דרישות סביבתיות ולחצים. מדובר בכישורים כגון מודעות עצמית רגשית, אמפתיה, נחישות, גמישות ויכולת לפעול בתנאי לחץ ואי-ודאות. בשני ספריו על "המהפכה התעשייתית הרביעית" טוען פרופסור שוואב, מייסד ויו"ר הפורום העולמי, שאינטליגנציה רגשית הופכת לאחת היכולות החשובות ביותר בעולם בו "ביג דאטה" ורובוטים (אוטומטיזציה) יבצעו, ובכך גם יקחו, חלקים לא מבוטלים מעבודתם של בעלי המקצועות השונים.

יותר מתמיד, בתקופה זו של משבר, אנו נדרשים לאינטליגנציה הרגשית – גמישות חשיבתית והתנהגותית, התמודדות עם מצבי לחץ ואי-ודאות, יכולות בין אישיות גבוהות (גם בתקשורת מרחוק), מודעות עצמית רגשית שמאפשרת לנו להבין את עולמנו הפנימי ולנהל אותו בהצלחה, יכולות הסתגלות שיאפשרו לנו להמשיך ולהתנהל באופן מיטבי, תשוקה ונחישות (עד לחזרה לשוק העבודה).

כדי להפוך למיטיבי לכת ביבשת זו, ולהמציא את עצמנו מחדש שאלו את עצמכם בתחילתו של כל יום:

  1. הערכה וקבלה עצמית: מהם הדברים שאני ממש חזק בהם ומהם הדברים שאני צריך לפתח על מנת להגביר את סיכויי ההצלחה שלי? מה גורם לי להרגיש תחושת מסוגלות?
  2. ניהול מערכות יחסים: מיהם האנשים שיכולים לסייע לי להמציא את עצמי מחדש ואיך אני יכול לפנות אליהם?
  3. גמישות: באילו תהליכים אני זקוק לרמות גמישות גבוהות על מנת להכין את עצמי באופן מיטבי לעולם בו הטכנולוגיות השונות יתפסו חלק ניכר ממה שאנו עושים כיום?
  4. התמודדות עם מצבי לחץ ואי-ודאות: כיצד אתמודד עם מצבי אי-ודאות, עד אשר ארגיש שוב נוח במציאות החדשה?
  5. התמדה ונחישות: מה יסייע לי להגביר את הנחישות שלי ולהתמיד עד שאצור לעצמי הצעת ערך מנצחת?
  6. בחינת מציאות ופתרון בעיות: אילו הזדמנויות חדשות יצר המשבר הנוכחי? כיצד אני יכול לנצל אותן? אילו בעיות חדשות אני עלול לגלות וכיצד אתמודד איתן?

היבשת הרביעית: יבשת הקיימות

יבשת זו עוסקת בסט היכולות לו אנו זקוקים כדי להתמיד, להמשיך לפעול בהצלחה ולשגשג לאורך זמן, ובמיוחד לצלוח משברים, או כפי שמקובל לתאר זאת – להישאר על הסירה במים הגועשים.

היכולת הראשונה קשורה לתחושת המשמעות שלנו – לגלות מי אנו ומה נועדנו לעשות בחיינו. דווקא בתקופה זו הגיע הזמן לעצור ולעשות סדר בחיינו. יש לנו הזדמנות לנסות ולגלות – מה נותן לי תחושת משמעות? מה משמח ומעשיר אותי? מה אני חייב להפסיק לעשות?

היכולת הבאה היא האופטימיות. יחד עם היכולת לראות את המצב כהווייתו, חשוב לשים גם דגש על הצדדים החיוביים ולהשאר חדורי תקווה ואמונה שיהיה סוף טוב ושהדברים יסתדרו לבסוף. דווקא עכשיו חשוב למצוא דרכים להסתכל על חצי הכוס המלאה מאחר ואיבוד מקום העבודה לא משפיע רק על מי שאיבד אותו אלא על המשפחה כולה.

רוב המגייסים היום מחפשים מועמדים שמרגישים שמה שהם עושים הוא חשוב ומשמעותי, מסוגלים להסתכל על חצי הכוס המלאה ולהיות בעלי אנרגיות חיוביות גבוהות לאורך זמן.

היכולת השלישית היא היכולת לטפח ולהשתמש ברשת קשרים משמעותית עם אנשים מקבוצות שונות – רשימת האנשים אשר יכולים לסייע לנו, או שאנו יכולים לעזור להם, בתקופה מאתגרת זו. היכולת הרביעית היא ניהול קריירה פרואקטיבי – היכולת שלנו לרכוש ידע וכישורים חדשים כל הזמן וליצור לעצמנו הצעת ערך אישית מנצחת. והיכולת האחרונה היא כמובן ניהול האנרגיה שלנו – היכולת לשמור על בריאות רגשית, פיזית ונפשית, דבר שיסייע לנו מאוד בתקופה זו עד החזרה לשוק העבודה.

כדי להפוך למיטיבי לכת ביבשת זו, ולהמציא את עצמנו מחדש שאלו את עצמכם בתחילתו של כל יום:

  1. תחושת משמעות: איזו משמעות קיימת בתקופה זו של חיי? לאיזה ארגון חדש הייתי רוצה להצטרף? למי הוא מסייע?
  2. אופטימיות: על מה אני יכול להודות, היום, שעדיין יש לי? מה עלי לעשות על מנת שאוכל להסתכל על חצי הכוס המלאה במסע שלי לבניית הצעת ערך מנצחת?
  3. ניהול קריירה פרואקטיבי: איזה דבר חדש אני יכול ללמוד היום, כך שאגדיל באמצעותו את הצעת הערך האישית שלי?
  4. רשת קשרים: עם מי אני הולך לשתף פעולה היום כדי להגדיל את ההשפעה ההדדית שלנו? מי יכול לחבר אותי לארגונים או לאנשים שונים אשר יכולים לסייע לי?
  5. ניהול אנרגיה: איך אני הולך לשמור על עצמי בתקופה הקרובה עד שארגיש שבניתי לעצמי הצעת ערך מנצחת וגם לאחר מכן – ספורט, מוזיקה, חברים, למידה, משפחה? (בחר שני דברים שיסייעו לך לעשות זאת)

היבשת החמישית: "אני במאה ה-21"

יבשת זו עוסקת ביכולת של כל אחד ואחת מאיתנו "להמציא את עצמנו מחדש", להישאר רלוונטיים ולבנות הצעת ערך אישית מנצחת. תקופה מאתגרת זו, אף שנכפתה עלינו, יכולה להוות עבורנו התנסות יוצאת מגדר הרגיל לפיתוח סט יכולות וכישורים מכל היבשות שיסייעו לנו לעבור אותה באופן מיטבי, מצד אחד, ומצד שני יסייעו לנו להיות רלוונטיים ולהצליח בחיים האישיים והמקצועיים שלנו שבעזרת השם יחזרו למסלולם בקרוב.

* * *

חשוב שנזכור שוב, שהמשבר הכלכלי הנוכחי בדומה לעולם העבודה החדש תופס את כולנו ברמת מוכנות אישית שונה, אך אין ספק שרמת הכישורים האישיים שלנו הינה הגורם המשפיע ביותר ליכולתנו לעבור את המשבר הזה באופן מיטבי, הן עבורנו באופן אישי והן עבור משפחתנו. להב פיתוח מנהלים עוזרים לך לפתח כישורים מתאימים עם קורסים למנהלים.


קורסים למנהלים בלהב

>> קורס דירקטורים ונושאי משרה בכירה
>> קורס ניהול ESG בארגונים
>> קורס ניהול פיננסי ודו"חות כספיים
>> הסמכת MBTI
>> קורס ניהול משא ומתן
>> קורס פיתוח עסקי ואסטרטגיה

המאמר נכתב על ידי איילה ראובן-ללונג

מומחית לעולם העבודה החדש, מרצה ומובילה תהליכי שינוי אסטרטגיים בארץ ובעולם, ומסייעת לארגונים, מנהיגים ועובדים בארגונים להתאים את עצמם לאתגרי המאה ה-21


מאמרים מאת איילה ראובן-ללונג