פתח תפריט נגישות
ניתן לקצר ניתוחים בכ-20 דקות ולהקטין את מספר הטעויות | פרופ' פיטר במברגר

מחקר חדש שהתקבל לפרסום בכתב העת Academy of management journal של פרופ' פיטר במברגר מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, יחד עם ד"ר דנה ושדי מאוני' חיפה וד"ר מרים ארז מהטכניון, מגלה כי קיום תחקירים ע"י צוותי חדר הניתוח, משפר ביצועים בצוותים עתידיים אליהם יצטרפו.


מה הקשר בין טייסים לצוותי רפואה?

המחקר בחן כיצד לומדים צוותי פעולה המתכנסים לצורך ביצוע מטלה מוגדרת, קצרה ואינטנסיבית, מתפרקים לאחריה וחוברים לצוות הבא במשימה הבאה, כאשר פעמים רבות אינם עוד עובדים יחד באותו הרכב.

מחקרים קודמים הראו כי צוותים אשר עובדים ביחד לתקופה מסוימת, גם אם מוגבלת בזמן, נהנים מעקומת למידה מתמשכת, מצבירת ניסיון משותף ומשיפור בשיתוף הפעולה בין חברי הצוות. ככל שהיה ידוע עד כה, חוסר יציבות מבני סיכל את יכולת הלמידה של חברי הצוות ומנע בעקביות שותפות ושיפור ביצועים.

בתחום זה של צוותי עבודה בלתי-יציבים, לא היה ידוע אילו גורמים משפיעים על יכולת הלמידה של הצוות מהאירוע המסוים בו הוא פועל וכיצד הידע הזה יבוא לידי ביטוי בטווח הארוך.

פרופ' במברגר ושותפותיו למחקר בדקו 250 צוותי עבודה כירורגיים המורכבים אד-הוק מרופאים ומאחיות בחדרי ניתוח בבית חולים בארץ וביקשו להבין האם הצוות יכול ללמוד ולהפיק ערך קולקטיבי בזכות הניסיון שצברו חברי הצוות מתחקירים קודמים, שיבוא לידי ביטוי בניתוחים הבאים.

הממצאים גילו כי כאשר צוותים עורכים תחקיר, מנתחים את פעולותיהם לאחר האירוע ומאמצים את גישת התחקיר כשיטת למידה, ניתן לראות השלכות משמעותיות על הביצועים של הצוותים הבאים אליהם הם מצטוותים לאחר פיזור צוות העבודה.

החוקרים מצאו גם שחלק מההסבר לכך שלמידת צוותי פעולה באמצעות התחקירים משפיעה על ביצוע היא בזכות תהליכים צוותיים המעודדים כתוצאה מלמידה זו. תהליכים אלו הם חלוקה טובה של נטל העבודה ועזרה הדדית הצוות. בנוסף מצאו החוקרים כי תוצאות הלמידה תלויות במורכבות הניתוח אותו ביצעו הצוותים הרפואיים.במסגרת המחקר, למדו הצוותים הכירורגיים את שיטת התחקיר של חיל האוויר. הרופאים והאחיות ביקרו בבסיס חיל האוויר, צפו בתחקירי אימונים והודרכו על ידי טייסים. הטייסים גם הגיעו לבית החולים, על מנת לסייע ולהדריך את המנתחים בתהליכי התחקיר.

המחקר נערך על צוותי עבודה בחדרי ניתוח, אבל תוצאותיו תקפות לגבי כל תחום בו מרכבים צוותים למטרות מוגדרות ואינטנסיביות שלאחריהן מתפרק הצוות, בין היתר: צוותי תגובה, צוותי מערכות מידע, מפתחי תוכנה, טייסים, לוחמים ועוד. ברגע שמשקיעים בהקמת מנגנון תחקיר לצוותי עבודה, ניתן לשפר את הביצועים וליהנות מלמידה של הצוות שתבוא לידי ביטוי גם בצוותים הבאים שיוקמו.

פרופ' פיטר במברגר מספר כי העוצמה של הממצאים הפתיעו את החוקרים. "לא ציפינו להשלכות חזקות כל כך ביכולת של תחקיר לגרום לצוותים ללמוד ולהשתפר. לממצאי המחקר השלכות ניהוליות לגיבוש אסטרטגיה של למידה בארגונים המבוססים על צוותי עבודה אד-הוק. השקעה בתחקיר אירוע דורשת אולי לימוד והטמעה, זמן, משאבים ואנרגיות, אבל לטווח הארוך היא מאפשרת לצוות ללמוד ולהשתפר, לעשות שימוש טוב יותר בניסיון שלו ולהציג שיפור משמעותי בביצועים עתידיים".

המאמר נכתב על ידי פרופ' פיטר במברגר

מרצה בכיר וחוקר בהתנהגות ארגונית וניהול משאבי אנוש. חוקר בכיר בבית הספר ליחסי עבודה תעשייתיים באוניברסיטת קורנל ומכהן שם כמנהל המחקר של המכון ע"ש Smithers.


מאמרים מאת פרופ' פיטר במברגר