פתח תפריט נגישות

כולנו יודעים היטב כי תפיסות אישיות יכולות להיות שונות מאד זו מזו. לפעמים אנשים שומעים ורואים את מה שהם חושבים שהם רואים ושומעים, ולא ניתן להזיזם מכך. ואכן, באמצעות חמשת החושים למדנו לשרוד בעולם. אין דבר אחר עליו נוכל לסמוך. אנו תלויים בחושים אלה ויותר מזאת, אנו מאמינים למה שהם אומרים לנו.


כיצד ניתן לפתח דפוסי מחשבה ופעולה מדויקים, ובבניית אסטרטגיה המתאימה למוח בהתמודדות עם כוחות השוק?

חמשת חושינו הם הבסיס לא רק לחוויה שלנו, אלא גם למה שאנו חושבים ומרגישים. מוחנו אינו מסוגל להבדיל בין מה שאנו מכנים 'מציאות אובייקטיבית' – העולם החיצוני והממשי – לבין דימויים המדומיינים בבהירות. שניהם מייצרים באמצעות רישומים קטנטנים כימו חשמליים על קליפת המוח את מה שאנו מכנים 'תודעה'.
החשיבה הינה עיבוד הרישומים הפנימיים של חמשת החושים: תגובות מוח כימו-אלקטרוניות היוצרות בתודעתנו תמונות, צלילים, תחושות, טעמים וריחות. זהו תהליך הפיכתם של גלי אור וגלי קול חסרי פשר לדברים מציאותיים שאנו מבינים: פניו של אבא, סופת ברקים משתוללת בשמיים או פיצה טריה.

לכן ברור כי המציאות שלנו היא מה שאנו חושבים שאנו רואים. בדיוק כפי שאנו יכולים לפתח בקלות הרגלים רעים (ישיבה לא נכונה מול המחשב, או נהיגה במהירות מופרזת) כך נוכל להידרדר בקלות לדרכי חשיבה בלתי יעילות. 

נקודת פתיחה מצוינת תהיה לבדוק כיצד אנו חושבים על מנת שנוכל להתחיל לשלוט בדרכי חשיבתנו ולשנותן לטובה.

שיטת ה-NLP: Neuro-Linguistic Programming מעניקה כלים להבנה של אופן פעולתו של המוח ופעולתה של כל מערכת העצבים שלנו. מבנים מילוליים מסוימים מאפשרים להתחיל להשתמש בכוחות החשיבה על מנת לשנות תחילה את המציאות הפנימית וכתוצאה מכך את ההתנהגות החיצונית ואת כל מערך ההישגים הנובע מכך.

לימוד הדרך בה ניתן לשלוט במחשבות יכולה להביא לתועלת עצומה. כאשר נשלוט בידע זה נוכל להחליט על מה נחשוב, מה נזכור, מה נדמיין. לאיזה דבר מה נקדיש זמן חשיבה רב ועל מה לא נשתהה כלל.
מחשבות סובייקטיביות, שלא כמו מרבית העולם החיצוני, נמצאות בשליטתנו.

אם התנסות כלשהי בעבר גרמה לנו הנאה גדולה אז היזכרות בחויה זו תביא עימה את אותה הרגשת הנאה מן הסתם. זאת ועוד: ככל שהזיכרון יהיה חי יותר ויכלול שימוש בכל החושים, כך תגדל הרגשת ההנאה מחדש. זוהי תופעה המתרחשת בחיינו לעיתים קרובות מאד. כאשר מישהו מהאנשים בקרבתנו נזכר בדבר מה מהנה שהתרחש, עוצם את עיניו ומדבר בנוסטלגיה, ניתן להבחין בקלות כיצד כתפיו מתחילות להישמט, הגוף להירגע, הנשימות נעשות עמוקות יותר וחיוך מופיע על הפנים.

המוח הינו רק חלק ממערכת העצבים ולכן התמסורת הכימו-חשמלית במוח מגיעה לכל יתר הגוף: בדיקות פשוטות יראו שינוי בלחץ הדם ובחילוף החומרים כולו. כל זה מבוצע ברגע אחד של חשיבה בלבד, ללא כל ממריצים או מדכאים מלאכותיים וללא קשר לנסיבות. 

ניהול השקעות, במיוחד כעת, בעידן התקשורת המתקדמת, הוא תחום המחייב מיון וויסות קפדני של מידע רב הזורם כל העת ולעיתים מופיע כ'רעש' מבלבל ומצמית. תחום ההשקעות מתמקד באספקט של חיזוי העתיד וניבוי התרחשויות בסביבה של חוסר וודאות. כלי ה-NLP יכולים לסייע רבות למשקיע בהכרת דפוסי המחשבה והפעולה המדויקים שלו עצמו, ובבניית אסטרטגיה המתאימה לו בהתמודדות עם כוחות השוק.

המאמר נכתב על ידי אפרת שמר

כותבת חיצונית - להב פיתוח מנהלים

מבעלות מרכז NLP-PLUS, מרכז רב תחומי להובלת תהליכי שינוי
מרצה מזה כעשור בפני קהלים מגוונים: מנהלים, אנשי מכירות, פסיכולוגים ופסיכיאטרים, אנשי חינוך ועוד
בעלת קליניקה פרטית בתל אביב