פתח תפריט נגישות
שבע עצות זהב לדירקטורים לפני קבלת המינוי | עו"ד כנרת רצון-פיקובסקי

קיבלתם הצעה להתמנות לתפקיד דירקטור? לפני שתענו בחיוב, כדאי לכם לוודא שאתם מוגנים מבחינה חוקית. עו"ד כנרת רצון-פיקובסקי מרצה בתכנית דירקטורים ונושאי משרה בכירים בתאגידים בלהב פיתוח מנהלים, הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב, מסבירה מה חשוב לדעת לפני שמתיישבים סביב שולחן הדירקטוריון.


להתמנות לדרקטור זו שאיפה של רבים, אבל האם אתם מוגנים מבחינה חוקית?

בדיוק כשסיימתם קורס דירקטורים חבר טוב מן העבר יצר עמכם קשר והציע לכם לשמש בתפקיד הנכסף בחברה הציבורית שהקים. אלו בשורות טובות, אבל אל תתנו להטיה הקוגניטיבית החיובית וההתלהבות הקיימת באופן טבעי בכל תחילת תהליך חדש להשכיח מכם את הצורך לבדוק היטב אם אתם מוגנים מבחינה משפטית.

למעשה, בחוק החברות ובחוקים זרים רבים מוטלות חובות רבות ורחבות היקף על דירקטורים, עד כי יש המסרבים לשמש בתפקיד הדירקטור בשל החשיפה הרבה. עם זאת, דירקטור חכם ומעודכן ידע להגן על עצמו מראש – ולא רק בדיעבד, באמצעות הגנה משפטית מתוחכמת, ולצמצם את החשש מפני תביעות.

ריכזנו עבורכם מספר עצות שימושיות שיסייעו לכם להגן על עצמכם מראש מפני תביעות משפטיות – אזרחיות ופליליות (העצות כתובות בלשון זכר מטעמי קיצור בלבד). תכנון חכם מראש עשוי להוות חומת הגנה טובה ונ כונה לדירקטורים. היו חכמים ביום שמשי ותכננו לקראת יום גשום:

עצה ראשונה: הבינו את משמעות חובת הזהירות המוטלת עליכם

על דירקטור, כחלק מקבוצת נושאי המשרה בחברה, מוטלת חובת זהירות המחייבת אותו להיות מקצועי ולקבל את כל המידע הרלוונטי לצורך קבלת ההחלטה. המשמעות היא שאם לא הבנתם מהו למשל "מבחן יכולת הפירעון" או "אג"ח המיר", אל תתביישו לשאול. חסר לכם מידע, למשל בנוגע לחברה המתמזגת? דרשו לעיין בחומר, או בקשו לספק לכם מידע נוסף, ואף לבקר באתר אם הדבר נדרש. לאחר שהתקבלה ההחלטה לא תוכלו לטעון שהיה פרט מעורפל או לא ברור בדיון. לא פעלתם כך ונגרם נזק? הפרתם את חובת הזהירות ואתם חשופים לתביעה.

עצה שנייה: הבינו את גודל האחריות המוטלת עליכם בחובת האמונים

חובת האמונים מחייבת אתכם לפעול בתום לב ולטובת החברה. המשמעות היא שלפני שאתם מרימים את ידכם לתמוך או להתנגד למהלך שהוצע בדירקטוריון, עליכם לשאול את עצמכם: האם אני באמת רואה את טובת החברה לנגד עיני או שיש אינטרס גלוי או סמוי שמסית את תשומת לבי? האם בשל העובדה שאני אסיר תודה על המינוי לבעל השליטה, אני רוצה לרצות את בעל השליטה או שבראש מעיניי עומדת טובת החברה בלבד? אין כמובן מניעה שטובת החברה תהיה בו זמנית גם טובת בעלי השליטה. אבל בראש ובראשונה פעלו בתום לב ולטובת החברה. לא פעלתם כך? הפרתם את חובת האמונים – גם אם לא נגרם נזק – ואתם חשופים לתביעה.

עצה שלישית: תיעוד, ושוב תיעוד

השתתפתם בישיבת דירקטוריון? ודאו שהנאמר יתועד בפרוטוקול. אין צורך בפירוט המציף את כל הערות הביניים בדיון ואת כל הבדיחות של היו"ר. הפרוטוקול נדרש לשקף בדיעבד את מה שהתרחש בישיבה, לרבות חילוקי הדעות והעמדות השונות. אם הבעתם את דעתכם למשל בעד חלוקת דיבידנד שנתי, הוסיפו כי אתם סבורים שמדובר בטובת החברה ונמקו מדוע. לא עשיתם זאת? ביום הדין תתקשו להביא ראיות לתמוך בעמדתכם. 

עצה רביעית: ודאו שיש בחברה תכנית אכיפה מעודכנת

אימוץ תכנית אכיפה בחברות ציבוריות הוא מנגנון וולונטרי אותו מיישם התאגיד באופן שוטף. כדירקטור, כדאי מאד לוודא שאכן קיימת תכנית כזו בחברה הן משיקולים משפטיים, הן משיקולים עסקיים והן משיקולים ניהוליים. בעיקר מומלץ לדעת כי במקרה של אכיפה מצדה של רשות ניירות ערך, תעמוד לזכות התאגיד ולזכות מנהליו העובדה שאומצה תכנית כזו. רשות ניירות ערך תקל משמעותית בעונשים שיוטלו – אם יוטלו – הן בהליכים מנהליים והן בהליכים פליליים. לא דאגת שהחברה תאמץ תכנית אכיפה? מנעת מעצמך מראש הגנה חיונית וחשובה.

עצה חמישית: במקרה של ספק – קבלו חוות דעת מקצועית

לא אחת תמצא את עצמך בעיצומו של דיון סוער וחילוקי דעות בין חברי הדירקטוריון: האם יש לדווח לציבור אודות אירוע דחוף? האם לאשר הלוואה נוספת לתאגיד בקשיים? האם לאשר תכנון מס? לא תמיד יהיה בידך המידע הנחוץ ולכן אתה תמיד רשאי לבקש לקבל על חשבון החברה חוות דעת מקצועית נוספת. אם תפעל בהסתמך על חוות דעת שניתנה בתום לב, על-ידי מומחה לדבר שקיבל את כל הנתונים הרלוונטיים, הרי שנשללת הכוונה הפלילית. מרחיק לכת? לא. בית המשפט תמך בעמדה זו, ומאז דירקטורים ומנהלים עושים שימוש נרחב בהגנה מצוינת זו.

עצה שישית: במקרה של ניגוד עניינים – הציפו זאת

הגעתם לישיבת הדירקטוריון והנושא נוגע במישרין לבן או בת הזוג שלכם? אתם בוודאי מכירים את הכלל הקובע כי עליכם לצאת מהדיון ולהימנע מהצבעה. אלא, שלעיתים קיים ספק אם אכן הנושא קשור אליכם או שאולי העניין נוגע לכם רק בעקיפין. במקרה כזה, של חשש לניגוד עניינים, העצה הטובה ביותר היא: הציפו את החשש שלכם. אמרו לחברי הדירקטוריון וליועץ המשפטי שאתם מכירים באופן אישי את העניין ומתלבטים אם יש בכך נגיעה אישית, אם לאו. תקבלו מיד עמדה ברורה ופידבק מחבריכם. תעדו זאת. לא עשיתם זאת? חשפתם עצמכם לתביעה עתידית מצד גורם כלשהו שיחפש פגמים בישיבה.

עצה שביעית: ודאו שבפוליסת הביטוח יש ביטוח בגין זיכוי בפלילים

אישום פלילי כנגד דירקטור הוא דגל אדום חמור בנוגע להתנהלות הדירקטוריון כולו. במקרה כזה, בוודאי תרצו להיות מיוצגים על-ידי טובי עורכי הדין. אלא, שההליך הפלילי והוצאות ההגנה שלכם אינם מכוסים בפוליסת הביטוח. לכן, כדאי מאד לוודא שבפוליסה קיים סעיף המאפשר מימון של הליכים טרום פליליים, כגון חקירה או הליך מנהלי. אף יותר מכך: בפוליסות מסוימות ניתן להוסיף סעיף הקובע כי אם זוכיתם בהליך פלילי, יוחזרו לכם כל ההוצאות המשפטיות. לא דאגתם לסעיף מתאים בפוליסה? אתם עלולים לשלם מאות אלפי שקלים לעורכי הדין ואף גורם לא יממן זאת פרט לכיסכם.

מאמר זה פורסם לראשונה בדה מרקר 

המאמר נכתב על ידי עו"ד כנרת רצון-פיקובסקי

קצינת ציות בתחום הפרטיות בשווקים גלובליים בחברת טבע. מרצה בכירה באוניברסיטאות מובילות. שימשה כעורכת דין בתחום המסחרי וכיועצת משפטית בשוק ההון.


מאמרים מאת עו"ד כנרת רצון-פיקובסקי


עו"ד כנרת רצון-פיקובסקי מרצה בתכניות

  • ההרשמה בעיצומה

    דירקטורים ונושאי משרה בכירה

    דירקטור הוא מקצוע מובחן – הוא לא המשך של תפקידי ניהול, אלא תפקיד ייחודי ונפרד אשר מהותו ניהול סיכונים מחושב...

    ימי א׳ 16:00-20:15
    11 מפגשים