פתח תפריט נגישות

תפקידם של מנהלי ומנהלות הכספים עבר תמורות משמעותיות בשנים האחרונות. מעבר לאחריות על קבלת ההחלטות הפיננסית, ניהול ספרי החשבונות, איזון התקציב, ותזרימי המזומנים בחברה, מנהלי ומנהלות הכספים של היום הם שותפים אסטרטגיים, המובילים צמיחה, מפחיתים סיכונים ומנווטים בסביבה פיננסית מורכבת יותר ויותר. בסביבת העסקים הגלובלית ובמציאות בדינמית של ימינו ממשיך התפקיד להתפתח, ומעוצב על ידי התקדמויות טכנולוגיות ודרישות משתנות ללא הרף.


ניווט בין אתגרים ואימוץ טכנולוגיה בעתיד הפיננסים

בניגוד לתחזיות העגומות של רבים, הלשכה לסטטיסטיקת עבודה בארצות הברית  (The Bureau of Labor Statistics in the United States) צופה גידול של 16% במספר המנהלים.ות הפיננסיים בעשר השנים הקרובות (בהשוואה לכ-3% בממוצע הכללי של העיסוקים). מדובר בתחום אשר צומח באופן מואץ ובעל חשיבות גוברת.

כדי לשגשג בסביבה המשתנה הזו יצטרכו CFO’s בעתיד להיות בעלי שילוב ייחודי של מיומנויות ותכונות. חשיבה אסטרטגית היא הכרחית, שכן מנהלי הכספים חייבים לתרגם נתונים פיננסיים לתובנות ניתנות לפעולה ולפתח אסטרטגיות פיננסיות לטווח ארוך התואמות את יעדי העסק הכוללים. מלבד מיומנויות פיננסיות, הבנה מעמיקה של פעילות העסק (מעבר לתחום הכספים) היא הכרחית. עליהם.ן גם להיות בקיאים בפעילות החברה, להכיר את הדינמיקה בשוק ואת הנוף התחרותי. בעידן הנוכחי, אימוץ טכנולוגיה הוא כבר לא בגדר המלצה אלא חובה. העולם הפיננסי צפוי לחוות שיבושים נוספים בעתיד, לכן גמישות והסתגלות יהיו מפתח להצלחה. היכולת לנווט בתנאי אי-ודאות ולהתאים את עצמם לשינויים תהיה הכרחית עבור מנהלי הכספים של העתיד.

תפקיד ה – CFO’s כרוך בהתמודדות  עם מספר אתגרים מרכזיים בעתיד. אירועים גיאופוליטיים ומלחמות סחר עלולים לשבש שרשראות אספקה, להשפיע על הגישה למשאבים קריטיים וליצור תנודות מטבע. מצב זה מחייב רמת מומחיות חדשה בתכנון תרחישים ופיתוח אסטרטגיות למניעת סיכונים בלתי צפויים אלה. בנוסף, הקצב המהיר של חידושים (או שיבושים) טכנולוגיים דורש יכולת חדשנות מתמדת. מנהלי הכספים חייבים לא רק להיות בקיאים בטכנולוגיות החדשות (כגון בלוקצ'יין, בינה מלאכותית – AI, והאינטרנט של הדברים–IoT) אלא גם לזהות הזדמנויות לשלב אותן בתהליכים פיננסיים ולשפר את הביצועים.

הר המידע ההולך וגדל שנצבר בעסק יאלץ את מובילי ומובילות הכספים בחברה לנצל אנליזות נתונים כדי לחשוף תובנות ולהעמיק את הבנת המגמות בשוק וכן לזהות סיכונים והזדמנויות פוטנציאליות, וזאת במקביל לשימוש באמצעי אבטחת סייבר חזקים כדי להבטיח את הגנת הנתונים הפיננסיים. בנוסף,  גורמי סביבה, חברה וממשל (ESG) מקבלים חשיבות הולכת וגוברת עבור משקיעים וצרכנים כאחד ויערבו שיקולי קיימות בתכנון ובדיווח הפיננסי. הטכנולוגיה גם מציעה פתרונות לאתגרי העסק בעולם המודרני. בינה מלאכותית יכולה לפשט משימות חוזרות כמו דיווחים פיננסיים ותחזיות ובכך לפנות זמן יקר להתמקד ביוזמות אסטרטגיות, לסייע בזיהוי הונאות וניהול סיכונים, ולחיזוק נוסף של החוסן הפיננסי.

לסיכום, תפקידו של ה – CFO’s הפך להיות תפקיד מפתח בחברה בעל חשיבות אסטרטגית.  רכישת מיומנויות ויכולות ניהול חזקות שיאפשרו להם.ן לדרבן ולהוביל צוותים פיננסים ולהשאיר חותם אישי בתפקיד, צריכה להתרחש כיום גם באמצעות למידה מעמיקה ולא רק מתוך ניסיון . אוסף מיומנויות ותכונות אלו יהפכו את ה CFO לנכס אסטרטגי עבור הארגון, ויעזרו לו/ה להוביל את הארגון לצמיחה בת-קיימא בעולם כלכלי משתנה.

המאמר פורסם לראשונה במגזין "חברות ציבוריות" של דה-מרקר

תכנית מנהיגות פיננסית שתעסוק בתפקיד ה CFO כשותף אסטרטגי בארגון תפתח ב 24.12.24 בניהולו האקדמי של ד"ר טל מופקדי

המאמר נכתב על ידי ד"ר טל מופקדי

שותף מייסד בחברת נומריקס, המתמחה בייעוץ כלכלי ותמחירי ומובילה פרויקט לקביעת מחירים תחרותיים במשק הישראלי עבור משרד האוצר.


מאמרים מאת ד"ר טל מופקדי


ד"ר טל מופקדי מרצה בתכניות

  • קפסולות לבחירה

    ניהול תפעול בכיר

    במאה ה-21 התחרות הגלובלית מתעצמת. מצוינות תפעולית הינה מפתח להישרדות, הצלחה וצמיחה בכל חברה וארגון. ארגונים שלא מגבים את האסטרטגיה...

    ימי ה׳ 16:00-20:15
    3-2 מפגשים בקפסולה
  • קפסולות לבחירה

    ניהול פיננסי ודו"חות כספיים

    המציאות העסקית התובענית והדינאמית מחייבת מנהלים.ות מכל התחומים להבין את המשמעויות הפיננסיות של החלטותיהם, החל משלב התכנון דרך יישום האסטרטגיה...

    ימי ג׳ 16:00-20:15
    3-7 מפגשים בקפסולה
  • חדש

    מנהיגות פיננסית

    "בכדי להשאיר חותם כ CFO את.ה חייב לא רק להמשיך לעשות היטב את מה שנעשה בעבר, אלא להוביל את הצעד...

    ימי ג׳ 16:00-20:15
    10 מפגשים