מאידך, השילוב הייחודי של מערכות המשפחה והעסק כולל מורכבות ייחודית המשפיעה על בני המשפחה, הארגון העסקי והעובדים שאינם בני משפחה. מורכבות זו כוללת עירוב של גבולות בין אהבה וכסף, קריירה וכוח, החלטות אישיות והחלטות עסקיות. מחקרים מראים שמורכבות זו משותפת לעסקים משפחתיים, למרות שלעתים היא נתפסת כייחודית לעסק ספציפי. גם באתגרים הניצבים בפניהם, העסקים המשפחתיים דומים אלו לאלו: אתגר המעבר בין הדורות והכנת העסק והמשפחה לשרידות לאורך זמן.
מדינת ישראל היא מדינה צעירה. אחת המשמעויות של גיל 70 היא העובדה שמרבית העסקים בארץ גם הם צעירים. סבא וסבתא של ד"ר נאוה מיכאל-צברי – ד"ר ריכרד והילדה שטראוס שעלו לארץ מגרמניה בעליה החמישית, בתחילת שנות השלושים של המאה הקודמת, הקימו עסק משפחתי שנמצא היום בסוף הדור השני שלו ומובל על ידי הדור השלישי. מרבית העולים לישראל הגיעו מאוחר יותר, ולכן הרוב המכריע של העסקים המשפחתיים בארץ נמצא בסוף הדור הראשון שלהם, בשלב כלשהו של המעבר לדור השני.
כבת לעסק משפחתי מפואר ומוביל בארץ מספרת ד"ר נאוה מיכאל-צברי, המנהלת האקדמית של קורס ניהול עסקים משפחתיים, בראיון אישי על הסיבה שבחרה לחקור עסקים משפחתים, להקים את מרכז רעיה שטראוס לעסקים משפחתים וללמד קורס בנושא בפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א, ועל יצירת מדד פמילי ת"א בבורסה לפני שלוש שנים.